‘Εκθεση “Mama Klorin” της Doreida Xhogu.
Σε επιμέλεια των Πάτι Βαρδάμη και Ιωάννας Παπαπαύλου πραγματοποιείται η έκθεση “Mama Klorin” της Doreida Xhogu στο The Demos Center του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος, Ηπίτου 17, στην Πλάκα. Η έκθεση θα διαρκέσει μεταξύ 16 Νοεμβρίου 2024 και 31 Ιανουαρίου 2025, ενώ τα εγκαίνια πραγματοποιούνται την Παρασκευή 15 Νοεμβρίου.
Το “Mama Klorin” ξεκίνησε το 2015 ως ο νοητικός τόπος που η Doreida Xhogu δημιούργησε από την ανάγκη να πραγματευτεί μνήμες και σκέψεις για την ίδια και τη μητέρα της, ως μεταναστριών εργαζόμενων στον τομέα του καθαρισμού. Ένας χώρος που της επέτρεψε να επεκτείνει τα φυσικά όρια της χειρωνακτικής εργασίας και να διαχειριστεί το προσωπικό της τραύμα μέσα από τις διαβρωτικές ιδιότητες των καθαριστικών υλικών. Στη συνέχεια, η Doreida κάλεσε και άλλες γυναίκες καθαρίστριες να μοιραστούν και να αφηγηθούν τις δικές τους ιστορίες.
Mama Klorin, 2018-2024 – Χαρτί κουζίνας, κλωστή, ύφασμα, στύλο, γραφίτης, κάρβουνο, χαρτόνι, ακρυλικά, λάδια ζωγραφικής, σακούλες σκουπιδιών | Μεταβλητές διαστάσεις, Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας – Φωτογραφία Θοδωρής Τέμπος
Τον Οκτώβριο του 1969 η Mierle Laderman Ukeles έγραψε το Μανιφέστο για την Τέχνη της Συντήρησης (Manifesto for Maintenance Art), ένα θυμωμένο δείγμα γραπτού λόγου που στρέφει την προσοχή στην υποτιμημένη εργασία της οικιακής υγιεινής, των εργαζόμενων στη συντήρηση των δημόσιων χώρων, αλλά και στις γυναίκες που βρίσκονται στο παρασκήνιο της καθημερινότητας. Το κείμενο αυτό δοκιμάζει τα όρια της χειρωνακτικής εργασίας, της τέχνης και της μεταξύ τους εννοιοδότησης. Η Doreida, με τη σειρά της, συμβάλλει στη συζήτηση παραδίδοντας ένα παραστατικό εικαστικό αποτέλεσμα που μετατρέπει τα εργαλεία καθαρισμού σε πρώιμη εικαστική αφετηρία. Ταυτόχρονα, δημιουργεί τις προϋποθέσεις για να προκύψει το μοίρασμα του γυναικείου βιώματος και της φροντίδας που στηρίζεται σε έμφυλους δεσμούς και κοινοτικές πρακτικές.
Η συνομιλία των γυναικών διατυπώνει την ανάγκη τους να συνυπάρχουν μέσα στους περιορισμούς και τις δυνατότητες της εργατικής και μεταναστευτικής τους συνθήκης. Ιστορίες πόνου και ξεριζωμού, γέλια και χαρές, μυρωδιές και γεύσεις, μακρινοί τόποι που φαντάζουν οικείοι. Μέσα από αυτά τα στοιχεία αναδύεται η επιδραστικότητα (affect) του συλλογικού έργου τέχνης ως μια πιθανή γυναικεία στρατηγική επιβίωσης ή ως μια ανοικτή μορφή αισθητικής συγγένειας.
Η Doreida Xhogu γεννήθηκε στη Σελενίτσα της Αλβανίας και σπούδασε γλυπτική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, στο εργαστήριο της Αφροδίτης Λίτη. Το 2020 πραγματοποίησε την πρώτη της ατομική έκθεση με τίτλο Miniera στον χώρο πολιτισμού Ρομάντσο, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Γεράνη, και τη δεύτερη ατομική Qengjat e Vegjël στο ERGO Collective το 2022. Συμμετοχές της σε ομαδικές εκθέσεις περιλαμβάνουν το Αρχαιολογικό Μουσείο Δελφών (2017), την Ιταλική Πρεσβεία στην Αθήνα σε συνεργασία με το Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο (2017 και 2019), το Νομισματικό Μουσείο Αθηνών (2019), και το MOMus – Πειραματικό Κέντρο Τεχνών στη Θεσσαλονίκη (2020). Έχει συμμετάσχει στην έκθεση του 62ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης με θέμα τη σάτιρα Ο κανόνας του παιχνιδιού του Ζαν Ρενουάρ (2021), και στην έκθεση του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος στο Πρώην Δημόσιο Καπνεργοστάσιο (2023). Πρόσφατα πήρε μέρος στην ομαδική έκθεση That which was is now no more στον χώρο τέχνης Ιλεάνα Τούντα (2023), και παρουσίασε το πρότζεκτ Mama Klorin στο New York College υπό την αιγίδα της Αλβανικής Πρεσβείας στην Αθήνα (2024).
H έκθεση διοργανώνεται από τη Σχολή Καλών και Παραστατικών Τεχνών Frances Rich του Deree, σε συνεργασία με το The Demos Center του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος. Πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Παραρτήματος Ελλάδας του Ιδρύματος Ρόζα Λούξεμπουργκ και τη χρηματοδότηση του γερμανικού Υπουργείου Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης, υπό την αιγίδα της πρεσβείας της Αλβανίας στην Ελλάδα.